Misstag 11. Förakt för god kommunikation
Expressen |
Man kunde tro att valnederlaget 2006 skulle väcka en insikt. Inte bara om att Socialdemokraterna var tvungna att förnya sin politik. Utan om att de även var i behov av att ordna upp sin kommunikation.
Moderaterna hade lagt beslag på arbetslinjen, de hade präntat in ordet utanförskap i svenska folket och de hade framförallt lyckats få sin politik begriplig. De hade målat upp en berättelse om Sverige som folk faktiskt kände igen sig i.
Mot detta stod Socialdemokraterna med sin kollektivdoftande slogan Alla ska med och en rörig samling politiska förslag utan något begripligt samband.
Valet 2010 skulle bli Socialdemokraterna stora comeback. Kunde man tro. Men förutom, det nu formella, samarbetet med Miljöpartiet och Vänsterpartiet var det svårt att se någon skillnad mellan Socialdemokraterna anno 2010 och Socialdemokraterna anno 2006.
Retoriken var usel. Valaffischer var i mångt och mycket horribla. Webbsatsningarna irriterande dåliga. Och något försök att formulera en berättelse om Sverige, en trovärdig beskrivning av samtiden, kunde man svårligen spåra.
Trots valnederlaget 2006 saknades en insikt om värdet av att arbeta med retorik och uttryck. Tvärtom tycktes man besitta en djupt förankrad och misstänksam inställning till just detta.
I Expressen beskrev Thomas Östros Moderaterna som "en slags PR-byrå".
- Man vill inte berätta om politikens innehåll, för man vet att människor inte vill ha det på det sättet.
Mona Sahlin instämde i samma tidning:
- Moderaterna låtsas som att politik handlar om att stjäla ord och uttryck, och häftiga loggor.
- Moderaterna är för mycket PR-byrå och för lite parti.
Det hela var förstås ett försök att angripa Moderaternas trovärdighet och få dem att framstå som oseriösa. Men i uttalandena anas även en märkligt föraktfull inställning till PR-byråer och satsningar på att utveckla och förnya sin kommunikation.
Det var en inställning som inte hjälpte Socialdemokraterna i valet 2010.